Lars Karlsson - biografi

Lars Karlsson är född i Fjärås den 16:e April 1971. Både mamma Siv och pappa Ingvar spelar dragspel och även Lars farfar Karl var spelman.

Lars började spela durspel vid 10 års ålder. Efter drygt ett år hade han varit med i TV och även spelat in en LP. Första TV-framträdandet var i Ingvar Oldsbergs ”Oss skojare emellan” med mamma Siv. Sedan har han uppträtt i både Nygammalt, Gomorron Sverige, Café Örebro, Nyhetsmorgon och Solstakväll m.m. Det har även varit mycket i radion och lokal-TV.

Lars vann en del durspelstävlingar under 80-talet och 1993 vann han seniorklassen i Nordiska Mästerskapen på durspel. Under senare år har han varit domare i både Sverige och Norge.

1995 fick han Kungsbacka Kommuns Kulturstipendium och bl a uppträdde han som representant för Svenskt durspelande på galakonserten under Coupe Mondiale (dragspels-VM).

Första helt egna inspelningen, kassetten ”Julifröjd”, gjordes 1990. Innan det hade Lars även varit med på några inspelningar. 1993 kom CD´n ”Lufsen”. Under samma år träffade Lars flerfaldigt norske durspelsmästaren Bjørnar Haugen, året efter gick de in i studion och gjorde CD´n ”Durspelsduell”. 1996 kom Lars ut med CD´n ”Inspiration” som blev en milstolpe i durspelets historia. På denna CD mixades så skilda stilar som polka, schottis, swing, cajun, marsch & diverse annat samt t o m en begravningshymn. Efter ”Inspiration”-CD´n följde många TV-framträdanden för Lars.

CD´n ”Lars Karlsson Band” kom 1998 och är kanske den mest nyansrika durspels-CD som gjorts i Sverige någonsin. Denna CD innehåller ”Pizza-Shuffle” som låg på Svensktoppen i 3 veckor (bästa placering: 6)! Första gången någonsin en instrumental durspelslåt legat på Svensktoppen.

1999 gjorde Lars CD´n ”Min Tös” tillsammans med dragspelaren Anders Larsson. Samlings-CD´n ”1983 - 1993” kom 2000.

I Juni 2002 släppte Lars Karlsson Band sin andra CD ”2002” med TV-framträdanden i samband med denna release. I Oktober -02 kom även låten ”Vandringsvisa” från denna CD in på Svensktoppen.

2003 gjorde Lars ytterligare en Norskproducerad CD i ren traditionell stil, ”Gränslös kultis”.

Lars har turnerat och spelat mycket runt om i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Detta både med sitt band, som soloartist och tillsammans med dragspelare som Bengan Janson, Pierre Eriksson, Jörgen Sundeqvist, Øivind Farmen, Bernt Andersson, Mats Edén, Anders Larsson, Bjørnar Haugen m fl.

Under 2001 och 2003 gjorde han mindre turnéer i USA.

SM i dragspel gick i Kramfors 2001 och där var Lars en av domarna i flera klasser. Han var också en av domarna i Norska Dragspelsmästerskapen 2002.

Lars håller också en hel del kurser i Sverige & Norge och 2003 var han bl a med och höll workshop i Holland tillsammans med durspelslärare från bl a Irland, Frankrike och Italien.

I Maj 2004 hölls uruppförandet av ”Mässsa för durspel, kyrkokör, stråkkvartett och slagverk” i Fjärås kyrka, ett beställningsverk som Lars komponerat speciellt för denna högmässa.

I September 2004 uppträdde Lars Karlsson Duo med 24 spelningar på 4 dagar under en stor festival i North Dakota, USA.

Lars är även basist och har spelat med i flera blues- & rockband. Lars repertoar är mycket blandad, från traditionell dragspelsmusik / folkmusik, swing, tango, marscher mm till stilar som (främst med Lars Karlsson Band) blues, rock, cajun och jazz-influenser.

Lars melodier används också mycket av andra dragspelare och durspelare. Ett exempel är när 17-åriga Kristin Verket blev Norsk Seniormästare 1996 då hon använde 3 låtar av Lars.

1998 blev Lars invald i SKAP (Föreningen Svenska Kompositörer Av Populärmusik). 2001 blev Lars en av stipendiaterna till ärofulla SKAP-stipendiet tillsammans med bl a Alice Babs & Björn Ulvaeus. När han inte är ute och spelar så jobbar Lars med service & försäljning av dragspel och han har även varit i Italien och utvecklat durspels- och dragspelsmodeller.

I December 2001 blev han framröstad av medlemmarna i Sveriges Dragspelares Riksförbund till ”Årets Dragspelare”, första gången en durspelare blivit korad till detta.

E-mail: lars@karlssonsmusik.se
Hemsida: www.karlssonsmusik.se/larskarlsson.html